Behöver du hjälp med ditt bredband?

Bredband

Kom igång med ditt bredband

Vilken hastighet ska jag välja?

10–100 Mbit/s: För grundläggande användning. Du kan surfa på webben, skicka e-post, betala räkningar och titta på enstaka videor.

100-500 Mbit/s: Suoratoistat usein HD-sisältöä usemmilla laitteilla ja haluat pelata verkkopelejä ilman viiveitä.

500–1000 Mbit/s: För dig som vill ha en blixtsnabb anslutning och har flera användare i hushållet som delar samma uppkoppling. Ett perfekt val även för krävande distansarbete!

Kan jag ändra hastighet?

Ja, du kan ringa oss på 0800 30 60 60, så hjälper vi dig.

Oftast kan vi ändra hastigheten omedelbart, men för vissa nätverkskunder kan det ta 1–5 arbetsdagar.

Vad ska jag göra om mitt bredband inte fungerar?

Försök först att starta om din router, då detta ofta löser de vanligaste problemen.

  • Stäng av routern med strömbrytaren (on/off-knappen).
  • Vänta i cirka 20 sekunder.
  • Starta den igen med strömbrytaren.

Om detta inte hjälper kan du ringa oss på 0800 30 60 60 eller kontakta oss via kontaktformuläret på bahnhof.fi.

Kan jag flytta med mitt bredband till en ny adress?

Du kan oftast flytta din bredbandsanslutning till din nya adress.

Meddela oss om din flytt genom att ringa oss på 0800 30 60 60.

Om tjänsten inte kan flyttas av tekniska skäl har du ändå möjlighet att överlåta den till den nya boende.

Varför är totalsumman på min första faktura högre?

Vi fakturerar våra tjänster i förskott. Din första faktura täcker perioden från startdatumet för din tjänst till slutet av följande månad.

På din faktura kan du se en detaljerad specifikation över vilken period den avser.

Information om IP-adresser

En IP-adress är ett unikt nummer som identifierar enheter på internet (till exempel din router).

Det finns två typer av IP-adresser: Den äldre IPv4, som har använts längst, håller gradvis på att ersättas av den nyare IPv6.

En IPv4-adress ser exempelvis ut så här: 100.64.123.45.

Vanligtvis behöver du inte tänka på vilken typ av IP-adress du har.

En offentlig IP-adress är en adress som kan nås från hela internet. Du kan behöva en sådan om du har enheter hemma som du vill komma åt utanför ditt nätverk. Till exempel kan du ha en webbkamera som du vill använda via din mobil när du inte är hemma.

Offentliga IP-adresser börjar aldrig med siffran 100, utan ser exempelvis ut så här: 213.80.98.5.

Kan jag få en publik IP-adress?

En publik IP-adress är en adress som kan nås från hela internet. Du kan behöva en sådan om du har enheter hemma som du vill komma åt utanför ditt nätverk, till exempel en webbkamera som du vill styra via din mobil när du är borta.

Om du har en IPv6-adress behöver du aldrig en offentlig IPv4-adress, eftersom IPv6 redan erbjuder direkt åtkomst till enheter i ditt nätverk.

Offentliga IP-adresser börjar aldrig med siffran 100, utan kan istället se ut så här: 213.80.98.5.

Kan jag överlåta min tjänst till en annan person?

När du flyttar kan du oftast överlåta ditt bredbandsabonnemang till den person som flyttar in på din adress.

Den person som tar över tjänsten måste vara minst 18 år gammal. Vi gör även en kreditkontroll på den nya kunden.

Ägarbytet kostar 25 €, och avgiften betalas av den nya kunden.

Vid ägarbytet överförs även eventuella tilläggstjänster.

Du kan skicka in en begäran om ägarbyte här.

WiFi

Hur ansluter jag till WiFi?

Vi levererar internet via fiber till din fiberterminal (även kallad fiberomvandlare eller CPE). Du kan ansluta den direkt till din dator med en nätverkskabel.

Du behöver en trådlös router om du vill ansluta flera enheter via WiFi. Du kan också ansluta flera enheter direkt till routern med en nätverkskabel, till exempel en TV eller spelkonsol.

Vilken router ska jag välja?

Vi säljer kraftfulla och högkvalitativa routrar som stöder hastigheter upp till 1 Gbit/s och har både 2,4 GHz och 5 GHz WiFi-frekvenser. Priset för routern är 99 € som engångsbetalning eller 9 €/månad med en betalningsplan på 12 månader. För att beställa en router kan du ringa oss på 0800 30 60 60 eller kontakta oss.

Du behöver inte köpa routern från oss, så länge du har en router som stöder den önskade hastigheten. Routern får inte vara operatörslåst.

Fördelen med att köpa en router från oss är att du får alla tjänster från samma leverantör. Om du skulle få problem med din anslutning kan vi inte bara hjälpa dig med internetuppkopplingen, utan även med din router.

Var ska jag placera min router?

För att få ett så snabbt och stabilt nätverk som möjligt är det mycket viktigt var du placerar din router.

Tänk på följande:

  • Placera den så centralt som möjligt i huset/lägenheten eller nära platsen där du använder internet, till exempel ett arbetsrum.
  • Placera den på en öppen plats utan stora hinder eller tjocka väggar.
  • Helst på en så hög plats som möjligt, till exempel på ett bord eller en hylla.

Förutom placeringen av routern finns det andra faktorer som kan påverka räckvidden och hastigheten på ditt trådlösa nätverk.

  • Andra elektroniska enheter, som hushållsapparater, trådlösa högtalare och TV-apparater.
  • I flerfamiljshus och större företagsbyggnader kan andra routrar störa och försämra din trådlösa nätverksanslutning.

Om du använder din anslutning i en stor lägenhet/fastighet eller om routern är gömd, kan det hända att en enda router inte räcker för att stabilt sprida signalen överallt. Du kan behöva ytterligare enheter för att säkerställa en bättre anslutning.

I vissa hus kan fibern vara installerad på en plats där internet inte används, till exempel i källaren. I så fall behöver du en längre nätverkskabel för att kunna placera routern på en mer lämplig plats.

Är en router tillräcklig?

Om du använder din anslutning i en stor lägenhet/fastighet kan en enda router inte vara tillräcklig för att sprida den trådlösa signalen över hela området.

WiFi-extender

En WiFi-extender är en enhet som förlänger räckvidden för ditt trådlösa nätverk. Enheten tar emot den trådlösa signalen från ditt nätverk och vidarebefordrar den, vilket ger en större täckning för ditt nätverk. Extenders är enkla att använda, men eftersom de arbetar trådlöst kan hastigheten ibland minska.

Mesh-nätverk

Mesh-nätverk är ett annat sätt att utöka räckvidden för ditt trådlösa nätverk. Till skillnad från en extender, där signalen skickas trådlöst, är accesspunkterna i ett mesh-nätverk anslutna till routern via nätverkskablar och skickar trådlösa signaler där de är placerade. På så sätt får du en större räckvidd för ditt trådlösa nätverk. Eftersom accesspunkterna är direkt anslutna via kabel påverkas inte hastigheten på samma sätt som med en WiFi-extender.

Vilket WiFi-nätverk ska jag välja?

De flesta routrar på marknaden kan sända trådlösa nätverk på två olika frekvensband – 2,4 GHz och 5 GHz. När du ansluter till ett trådlöst nätverk brukar nätverksnamnet (SSID) visa om det är 2,4 GHz eller 5 GHz. Om det inte står någon siffra, är anslutningen vanligtvis 2,4 GHz.

Frekvensbandens egenskaper påverkas av flera faktorer, så du bör kontrollera vilket som passar bäst för dina behov och användningsområde. Förenklat kan man säga att 5 GHz har högre kapacitet för snabbare hastigheter, medan 2,4 GHz har en större räckvidd.

Om du har smarta enheter i ditt hem som styrs via mobila enheter, måste alla enheter kopplas till samma trådlösa nätverk.

Hur många enheter kan mitt trådlösa nätverk stödja?

När du ansluter via ett trådlöst nätverk är antalet enheter som är anslutna samtidigt avgörande. Antalet anslutna enheter och användare påverkar både räckvidden och hastigheten på det trådlösa nätverket.

Det går inte att säga exakt hur många enheter som kan vara anslutna till det trådlösa nätverket samtidigt. Detta beror på användningen och kan avgöras genom att testa i praktiken.

Fakturering

Kan jag välja min faktureringsperiod själv?

Ja, du kan enkelt ändra din faktureringsperiod via Mina sidor. Faktureringen kan vara månadsvis eller var tredje månad.

Kan jag få en pappersfaktura?

Du kan få pappersfaktura, men då lägger vi till en avgift på fem (5) euro på fakturan. Om du vill ha pappersfaktura kan du ringa vår kundtjänst på 0800 30 60 60.

Kan jag betala med e-faktura?

Ja, du kan aktivera din e-faktura i din internetbank.

Kan jag få ersättning om mitt bredband inte fungerar?

Om felet beror på Bahnhof eller våra samarbetspartners har du rätt till ersättning.

Ersättningen baseras på priset för din tjänst och hur länge din tjänst har varit otillgänglig.

För att få hjälp med ärenden som rör ersättning kan du ringa oss på 0800 30 60 60 eller kontakta oss via vårt kontaktformulär.

Vad ska jag göra om jag har gjort en felaktig betalning?

Vi kommer att återbetala eventuell överbetalning så snart som möjligt.

Om du har gjort en felaktig betalning kan du ringa oss på 0800 30 60 60 eller kontakta oss via vårt kontaktformulär.

Varför är totalsumman på min första faktura högre?

Vi fakturerar våra tjänster i förskott. Din första faktura täcker perioden från startdatumet för din tjänst till slutet av nästa månad. Därför kommer den första fakturan att vara högre än den vanliga månadsavgiften.

På din faktura kan du se en detaljerad specifikation av den fakturerade perioden.

Var kan jag hitta villkoren för mina tjänster?

Vad ska jag göra om jag inte har fått min faktura via e-post?

  • Kontrollera stavningen på den e-postadress du har registrerat hos oss genom att logga in på Mina sidor.
  • Kontrollera din e-posts skräppostmapp.
  • Lägg vid behov till ”@bahnhof.se”, ”@bahnhof.fi” och ”@bahnhof.net” i din lista över säkra avsändare för att säkerställa att framtida fakturor kommer fram.

Om den e-postadress du har angett är felaktig, kommer vi att skicka fakturan per post. I så fall kan en fakturaavgift tillkomma.

Varför har jag fått en påminnelse men inte den ursprungliga fakturan?

En vanlig orsak kan vara att din e-post har ett antivirusprogram eller skräppostfilter som kan orsaka problem med leveransen av fakturan via e-post.

Våra fakturor skickas via e-post som en PDF-bilaga, och de nämnda skyddsfunktionerna är särskilt känsliga för bilagor. Påminnelser skickas däremot utan bilaga, vilket gör att de lättare passerar genom skydden.

Om problemen fortsätter, vänligen kontakta oss.

Kontakta oss

Support Dog

Öppet vardagar kl. 09:00–18:00