Yksityisille

Tarvitsetko apua laajakaistasi kanssa?

Internet

Valitse Internettisi nopeus, jotta näkisit ”Aloita internetin käyttö” -oppaan:

10-100 Mbit/s: Sinulle, jolla on yksinkertaisempia tarpeita. Surffaat, lähetät sähköpostia, maksat laskuja ja katsot satunnaisia videoita.

100-500 Mbit/s: Suoratoistat usein teräväpiirtoelokuvia, televisiota ja musiikkia sekä haluat pelata verkkopelejä ilman viiveitä.

500 Mbit/s-1 Gbit: Haluatte vältää pitkiä latausaikoja sillä kotitaloudessanne on useita hekilöitä, jotka jakavat saman yhteyden. Täydellinen valinta myös etätyöskentelyyn ja videopuheluihin!

Kyllä, voit soittaa meille numeroon 075 326 6400, niin autamme sinua.

Usein voimme vaihtaa nopeutta heti, mutta joidenkin verkkojen asiakkailla tämä voi viedä 1-5 arkipäivää.

Kokeile ensin käynnistää reitittimesi uudelleen, usein tämä ratkaisee yleisimmät ongelmat:

  • Sammuta reititin (on/off -painikkeella)

  • Odota noin 20 sekuntia

  • Käynnistä se uudelleen (käyttämällä virtapainiketta)

Jos tämä ei auta, voit soitaa meille numeroon 075 326 6400 tai otaa meihin yhteyttä yhteydenottolomakkeella osoitteessa bahnhof.fi

Voit yleensä siirtää Internet-palvelun uuteen osoitteesi.

Ilmoita muutostasi soittamalla meille numeroon 075 326 6400. 

Mikäli palveluasi ei voida teknisistä syistä siirtää, on sinulla kuitenkin mahdollisuus luovuttaa palvelusi uudelle asukkaalle.

Laskutamme palveluistamme aina ennakkomaksulla. Ensimmäinen laskusi ulottuu palvelusi alkamispäivästä seuraavan kuukauden viimeiseen päivään. Tämä on syynä sille, miksi ensimmäisellä laskullasi on usein suurempi summa maksettavana.

Laskussa on eritelty tarkalleen, miltä ajalta lasku on.

IP -osoite on yksilöllinen numero, joka tunnistaa Internetissä olevat laitteet (esim. reitittimesi).

IP -osotteita on kahta eri tyyppiä: Pisimpään Internetissä käytössä ollut ”IPv4” on nyt vähitellen  korvattu uudemmalla ”IPv6:lla”.

IPv4 -osoite voi näyttää tältä: 100.64.123.45.

Yleensä sinun ei tarvitse miettiä, mikä tai minkä tyyppinen IP -numero sinulla on.

Julkinen IP -osoite on IP -osoite, johon pääsee koko Internetissä. Saatat tarvita sellaisen, jos sinulla on laitteita, joihin haluat päästä käsiksi ulkopuolelta. Sinulla voi olla kotonasi, esimerkiksi web-kamera, jota haluat käyttää matkapuhelimellasi ollessasi kodin ulkopuolella.

Julkiset IP -osoitteet eivät koskaan ala numerolla 100, vaan ne voivat näyttää tältä: 213.80.98.5

Julkinen IP-osoite on IP-osoite, mihin pääsee kaikkialta Internetistä. Saatat tarvita sitä laitteille joihin haluat yhteyden ulkopuolelta, esimerkiksi, jos sinulla on kotona web-kamera, mihin tarvitset pääsyn puhelimellasi ollessasi poissa kotona. Jos sinulla on IPv6-osoite et koskaan tarvitse julkista IP-osoitetta.

Julkiset IP-osoitteet eivät koskaan ala luvulla ”100”, mutta sen sijaan voivat näyttää tältä: 213.80.98.5.

Voit tilata julkisen IP-osoitteen Internet-palvelullesi täältä.

Voit lukea lisää IP-osoitteista täältä.

Jos olet muuttamassa voit useimmiten siirtää Internet-palvelusi sille henkilölle, joka muuttaa osoitteeseesi.

Palvelun vastaanottavan henkilön tulee olla vähintään 18-vuotias sekä hyväksyä, että teemme luottotietojen tarkistuksen. Luottotiedoissa ei tule olla merkintöjä.

Palvelun siirto maksaa 25 € sille henkilölle, joka ottaa palvelun vastaan.

Siirtäessäsi palvelun toiselle henkilölle, siiretään myös mahdolliset lisäpalvelut.

Täällä voit tehdä pyynnön palvelun siirrosta.

WiFi

Toimitamme Internetin kuidun kautta kuitupäätteeseesi (kuitukytkimeen tai CPE:hen), minkä voit kytkeä verkkokaapelilla esimerkiksi tietokoneeseesi.

Jos haluat liittää useampia laitteita tarvitset reitittimen. Reitittimellä saat WiFi-yhteyden käyttöösi, jolla voit muodostaa yhteyden langattomasti. Tämän lisäksi voit liittää useampia laitteita reitittimeen suoraan verkkokaapelilla (esimerkiksi TV- tai pelikonsoli).

Myymme tehokkaita reitittimiä, jotka kestävät 1 Gbit/s nopeuteen asti, sekä 2,4 Ghz ja 5 Ghz WiFi-yhteyden. Ne maksavat 99€ tai 9€/kk 12kk. Tilataksesi reitittimen voit soittaa numeroon 075 326 6400. 

Emme vaadi teitä ostamaan reititintä meiltä. Riittää, että teiltä löytyy reititin, joka tukee haluttua nopeutta. Käyttämänne reititin ei voi olla lukittuna toiselle palveluntarjoajalle.

Meiltä hankittujen reittimien etuna on, että kaikki palvelut tulevat samasta paikasta. Jos sinulla on ongelmia Internetin kanssa, voimme auttaa sinua Internet-palveluiden lisäksi reitittimeen liittyvissä asioissa.

Jotta saisit maksimaalisen hyödyn reitittimestäsi ja pystyisit surffaamaan mahdollisimman nopeasti sekä laajalla kantamalla — reitittimen sijainti on erittäin tärkeä.

Tässä muutama vinkki:

  • Mahdollisimman keskellä taloa/asuntoa, tai lähellä paikkaa missä Internettiä käytetään eniten
  • Avoimessa paikassa missä ei ole huonekaluja tai seiniä ympärillä
  • Korkeassa paikassa, mielellään pöydällä tai hyllyllä

 

Reitittimen sijainnin lisäksi on muutamia tekijöitä, jotka voivat vaikuttaa WiFi-yhteyden kantamaan ja nopeuteen.

  • Elektroniset laitteet, esimerkiksi kodinkoneet, langattomat kaiuttimet ja TV-laitteet
  • Jos asut asunnossa naapureiden reitittimet voivat heikentää WiFi-yhteyttäsi

 

HUOM! Jos asut isossa talossa/asunnossa (tai reititin on piilossa) on mahdollista, että yksi reititin ei riitä jakamaan signaalia kaikkialle. Saatat tarvita lisälaitteita paremman yhteyden takaamiseksi.

Joissakin taloissa kuitu on asennettu paikkaan missä Internettiä ei välttämättä käytetä, esimerkiksi kellariin. Tällöin on hankittava pidempi verkkokaapeli, jotta reitittimen voi sijoittaa sopivampaan paikkaan.

Jos asuu isossa talossa/asunnossa tai seinät ovat paksut, yksi reititin ei välttämättä riitä jakamaan WiFi-yhteyttä kaikkialle.

WiFi-toistin

Toistin (kutsutaan myös laajentimeksi) on laite, mikä jakaa WiFi-yhteyden laajemmalle alueelle. Laite vastaanottaa langattoman signaalin WiFi-yhteyden kautta ja toistaa sen edelleen, jotta saat laajemman kantaman WiFi-verkollesi. Toistimet ovat helppokäyttöisiä, mutta yhteyden ollessa langaton, nopeus voi pudota.

Mesh-verkko

Mesh-verkko tai reititin, jossa on useita tukiasemia, on toinen tapa laajentaa WiFi-verkkosi kantamaa. Erona toistimeen on se, että tukiasemat on kytketty verkkokaapelilla reitittimeen ja lähettävät WiFi-signaaleja sinne, missä ne sijaitsevat. Tällä tavalla saat suuremman kantaman WiFi-yhteydellesi. Tukiasemien ollessa kytketty suoraan kaapelilla, samanlaista nopeuden pudotusta kuin toistimella ei tapahdu.

 

Useimmat reitittimet, mitä löytyy markkinoilta tänä päivänä lähettää WiFi-yhteyttä kahdella eri taajuudella — 2.4 Ghz ja 5 Ghz. Kun muodostat yhteyden WiFiin, verkon nimen lopussa yleensä näkyy, onko verkko 2.4 vai 5 Ghz. Jos numeroa ei ole, muodostettu yhteys on yleensä 2.4 Ghz.

Taajuuskaistojen suhteeseen vaikuttavat monet erilaiset tekijät, joten sinun on tarkistettava, mikä sopii parhaiten tarpeisiisi sekä asuinpaikkaasi. Yksinkertaistettuna 5 Ghz taajuudella on kapasiteettia suuremmille nopeuksille, kun taas 2.4 Ghz taajuudella on suurempi kantama.

Jos kotonasi on puhelimella tai tableteilla ohjattavia älylaitteita, laitteet on oltava yhdistettynä samaan WiFi-verkkoon.

Kun muodostat yhteyden WiFi-verkon kautta, samanaikaisesti yhdistettyjen laitteiden määrällä on väliä. Kantamaan ja nopeuteen vaikuttaa myös, kuinka monta henkilöä surffaa netissä samaan aikaan.

On mahdotonta sanoa, kuinka monta laitetta voi olla yhdistettynä samanaikaisesti. Sitä on kokeiltava itse.

Maksaminen & Laskut

Kyllä, voit helposti muuttaa tämän Omilta Sivuiltasi. Voit valita saada laskuja kuukausittain tai neljännesvuosittain.

Tällä hetkellä voit saada laskusi ainoastaan sähköpostiisi. Voit maksaa laskusi helposti maksukortilla tai verkkopankissasi.

E-lasku ja muut maksuvaihtoehdot ovat tulossa pian.

Jos vika johtuu Bahnhofista tai meidän yhteystyökumppaneistamme olet asiakkaana oikeutettu saamaan korvausta.

Korvauksen määrä riippuu palvelusi hinnasta ja siitä, kuinka kauan palvelusi on ollut toimimatta.

Saadaksesi apua korvauksiin liittyvissä asioissa soittakaa numeroon 075 326 6400.

Hyvitämme sen teille niin pian kuin mahdollista.

Jos olette tehneet virheellisen maksun voitte soittaa meille numeroon 075 326 6400 tai kirjottaa meille yhteydenottolomakkeen kautta niin autamme teitä.

Laskutamme aina palveluitamme etukäteen. Ensimmäinen laskusi ajoittuu palvelusi aloituspäivästä seuraavan kuukauden viimeiseen päivään. Tämän vuoksi ensimmäisellä laskulla on yleensä suurempi summa.

Laskultasi näet, miltä ajalta laskutus on tehty.

  • Tarkista, että olet rekisteröinyt meille oikean sähköpostiosoitteen kirjautumalla sisään Omille Sivuille.
  • Tarkista, onko lasku päätynyt mainos/roskaposti-kansioon.
  • Lisää ”@bahnhof.se”, ”@bahnhof.fi” ja ”@bahnhof.net” turvallisten lähettäjien luetteloon, jotta laskut tulevat perille jatkossa.


Ilmoittamasi sähköpostiosoitteen ollessa väärä, lähetämme laskun sähköpostin sijaan kirjeitse. Tällöin laskulle voidaan lisätä laskutuslisä.

Usein syynä on se, että sähköpostiohjelmassasi on virustentorjunta tai roskapostisuodatin, mikä saattaa aiheuttaa sähköpostilaskun jumiutumisen.

Laskumme lähetetään sähköpostiin liitetiedostona (PDF), ja edellä mainitut suojaukset ovat eritysien herkkiä liitetyille tiedostoille. Muistutukset sen sijaan lähetetään ilman liitetiedostoa ja tämän vuoksi ne läpäisevät suojaukset.

Ole yhteydessä asiakaspalveluumme, jos ongelmat jatkuvat.

Ota yhteyttä!

Tai soita meille numeroon

Avoinna arkisin klo 09:00-18:00.
(mpm/pvm, myös jonotusajalta)