Tarvitsetko apua laajakaistasi kanssa?​

Internet

Aloita internetin käyttö

Mikä nopeus minun tulisi valita?

10-100 Mbit/s: Peruskäyttöön. Surffaat, lähetät sähköpostia, maksat laskuja ja katsot satunnaisia videoita.

100-500 Mbit/s: Suoratoistat usein HD-sisältöä usemmilla laitteilla ja haluat pelata verkkopelejä ilman viiveitä.

500-1000 Mbit/s: Haluat huippunopean yhteyden ja kotitaloudessanne on useita käyttäjiä, jotka jakavat saman yhteyden. Täydellinen valinta myös vaativaan etätyöskentelyyn!

Voinko vaihtaa nopeutta?

Kyllä, voit soittaa meille numeroon 0800 30 60 60, niin autamme sinua.

Usein voimme vaihtaa nopeutta heti, mutta joidenkin verkkojen asiakkailla tämä voi viedä 1-5 arkipäivää.

Mitä teen, jos Internet ei toimi?

Kokeile ensin käynnistää reitittimesi uudelleen, usein tämä ratkaisee yleisimmät ongelmat:

  • Sammuta reititin (on/off -painikkeella).
  • Odota noin 20 sekuntia.
  • Käynnistä se uudelleen (käyttämällä virtapainiketta).

Jos tämä ei auta, voit soitaa meille numeroon 0800 30 60 60 tai otaa meihin yhteyttä yhteydenottolomakkeella osoitteessa bahnhof.fi.

Voinko siirtää internetin muuttaessani uuteen osoitteeseen?

Voit yleensä siirtää Internet-palvelun uuteen osoitteesi.

Ilmoita muutostasi soittamalla meille numeroon 0800 30 60 60

Mikäli palveluasi ei voida teknisistä syistä siirtää, on sinulla kuitenkin mahdollisuus luovuttaa palvelusi uudelle asukkaalle.

Miksi ensimmäisellä laskullani on suurempi loppusumma?

Laskutamme palveluistamme ennakkomaksulla. Ensimmäinen laskusi ulottuu palvelusi alkamispäivästä seuraavan kuukauden loppuun.

Laskustasi löydät tarkemmin, miltä ajanjaksolta se koostuu.

Tietoa IP -osoitteista

IP -osoite on yksilöllinen numero, joka tunnistaa internetissä olevat laitteet (esim. reitittimesi).

IP-osoitteita on kahta eri tyyppiä: Pisimpään käytössä ollut ”IPv4” on vähitellen korvattu uudemmalla ”IPv6:lla”.

IPv4 -osoite näyttää esimerkiksi tältä: 100.64.123.45.

Yleensä sinun ei tarvitse miettiä, mikä tai minkä tyyppinen IP -numero sinulla on.

Julkinen IP -osoite on sellainen, johon pääsee kaikkialta internetissä. Saatat tarvita sellaisen, mikäli sinulla on laitteita, joihin haluat päästä käsiksi kodin ulkopuolelta. Sinulla voi olla kotonasi, esimerkiksi web-kamera, jota haluat käyttää matkapuhelimellasi ollessasi kodin ulkopuolella.

Julkiset IP -osoitteet eivät koskaan ala numerolla 100, vaan ne näyttävät esimerkiksi tältä: 213.80.98.5.

Voinko saada julkisen IP-osoitteen?

Julkinen IP -osoite on sellainen, johon pääsee kaikkialta internetissä. Saatat tarvita sellaisen, mikäli sinulla on laitteita, joihin haluat päästä käsiksi kodin ulkopuolelta. Sinulla voi olla kotonasi esimerkiksi web-kamera, johon tarvitset pääsyn puhelimellasi ollessasi poissa kotona. Jos sinulla on IPv6-osoite et koskaan tarvitse julkista IP-osoitetta.

Julkiset IP-osoitteet eivät koskaan ala luvulla ”100”, mutta sen sijaan voivat näyttää tältä: 213.80.98.5.

Voinko siirtää palveluni toisen henkilön omistukseen?

Muuttaessasi voit useimmiten tehdä omistussuhteenmuutoksen internet -yhteydestä henkilölle, joka muuttaa osoitteeseesi.

Palvelun vastaanottavan henkilön tulee olla vähintään 18-vuotias. Tarkistamme uuden asiakkaan luottotiedot.

Omistussuhteenmuutos maksaa 25 €. Maksu tulee uuden asiakkaan maksettavaksi.

Omistussuhteenmuutoksen yhteydessä myös mahdolliset lisäpalvelut siirretään.

Voit tehdä pyynnön omistussuhteenmuutoksesta tästä.

WiFi

Kuinka saan muodostettua WiFi -yhteyden?

Toimitamme internetin kuidun kautta kuitupäätteeseesi (kuitukytkimeen tai CPE:hen), jonka voit kytkeä verkkokaapelilla suoraan esimerkiksi tietokoneeseesi.

Tarvitset langattoman reitittimen, mikäli haluat liittää useampia laitteita langattomasti. Voit myös liittää useampia laitteita reitittimeen suoraan verkkokaapelilla (esimerkiksi TV- tai pelikonsoli).

Minkä reitittimen valitsen?

Myymme tehokkaita ja laadukkaita reitittimiä, jotka toimivat 1 Gbit/s nopeuteen asti ja sisältävät sekä 2,4 Ghz että 5 Ghz WiFi -taajuuden. Reitittimen hinta on 99 € kertamaksulla tai on mahdollista saada myös kuukausimaksulla 9 €/kk (12kk maksuaika). Tilataksesi reitittimen voit soittaa numeroon 0800 30 60 60 tai ottaa meihin yhteyttä.

Reititintä ei ole välttämätöntä hankkia kauttamme. Riittää, että sinulla on reititin, joka tukee haluttua nopeutta. Käyttämässänne reitittimen ei tule olla operaattorilukittu.

Meiltä hankitun reitittimen etuna on, että kaikki palvelut tulevat samasta paikasta. Mikäli sinulla on ongelmia yhteytesi kanssa, voimme auttaa sinua internet -yhteyden lisäksi reitittimeen liittyvissä asioissa.

Minne reititin tulisi sijoittaa?

Saadaksesi mahdollisimman kattavan ja nopean verkon reitittimen sijainti on erittäin tärkeää.

Ota huomioon nämä:

  • Mahdollisimman keskellä taloa/asuntoa tai lähellä internetin käyttöpaikkaa, esimerkiksi työhuonetta.
  • Avoimessa paikassa, missä ei ole suuria esteitä tai paksuja seiniä.
  • Mielellään mahdollisimman korkealla paikalla, kuten pöydällä tai hyllyllä.

Reitittimen sijainnin lisäksi on tekijöitä, jotka voivat vaikuttaa langattoman verkon kantamaan sekä nopeuteen.

  • Muut elektroniset laitteet, kuten kodinkoneet, langattomat kaiuttimet sekä TV-laitteet.
  • Kerrostaloissa ja isommissa yritysrakennuksissa muiden reitittimet voivat heikentää langattoman verkkosi yhteyttä.

Mikäli käytät yhteyttäsi isossa asunnossa/tilassa tai reititin on piilossa, on mahdollista, että yksi reititin ei riitä jakamaan signaalia vakaasti kaikkialle. Saatat tarvita lisälaitteita paremman yhteyden takaamiseksi.

Joissakin taloissa kuitu on asennettu paikkaan missä internetiä ei välttämättä käytetä, esimerkiksi kellariin. Tällöin tarvitset pidemmän verkkokaapelin, jotta reitittimen voi sijoittaa sinulle sopivampaan paikkaan.

Riittääkö yksi reititin?

Mikäli käytät yhteyttäsi isossa asunnossa/tilassa yksi reititin ei välttämättä riitä jakamaan langatonta yhteyttäsi kaikkialle.

WiFi -laajennin

WiFi -laajennin on lisälaite, joka jakaa langattoman verkkoyhteyden laajemmalle alueelle. Laite vastaanottaa langattoman signaalin langattoman verkon kautta ja toistaa sen edelleen, jotta saat laajemman kantaman langattomalle verkollesi. Laajentimet ovat helppokäyttöisiä, mutta yhteyden ollessa langaton, nopeus voi pudota.

Mesh-verkko

Mesh-verkko on toinen tapa laajentaa langattoman verkkosi kantamaa. Erona laajentimeen on se, että tukiasemat on kytketty verkkokaapelilla reitittimeen ja lähettävät langattomia signaaleja sinne, missä ne sijaitsevat. Tällä tavalla saat suuremman kantaman langattomalle verkkoyhteydellesi. Tukiasemien ollessa kytkettynä suoraan kaapelilla, nopeudet eivät putoa kuten WiFi -laajentimella.

Minkä WiFi-verkon valitsen?

Useimmat reitittimet, joita löytyy markkinoilta voivat lähettää langatonta yhteyttä kahdella eri taajuusalueella — 2,4 Ghz sekä 5 Ghz. Muodostaessasi langattoman yhteyden, verkon nimen lopussa yleensä näkyy, onko verkko 2,4 vai 5 Ghz. Mikäli numeroa ei ole, muodostettu yhteys on yleensä 2,4 Ghz.

Taajuusalueiden suhteeseen vaikuttavat monet eri tekijät, joten sinun on tarkistettava, mikä sopii parhaiten sinun tarpeisiisi sekä käyttöpaikkaasi. Yksinkertaistettuna 5 Ghz taajuudella on kapasiteettia suuremmille nopeuksille, kun taas 2,4 Ghz taajuudella on suurempi kantama.

Mikäli kotonasi on mobiililaitteilla ohjattavia älylaitteita, kaikki laitteet on yhdistettävä samaan langattomaan verkkoon.

Kuinka monelle laitteelle langaton verkkoyhteyteni riittää?

Muodostaessasi yhteyden langattoman verkon kautta, samanaikaisesti yhdistettyjen laitteiden määrällä on oleellista. Yhdistettyjen laitteiden sekä käyttäjien määrä vaikuttaa langattoman verkon kantamaan sekä nopeuteen.

Suoraan ei voida sanoa, kuinka monta laitetta voi olla samanaikaisesti kytkettynä langattomaan verkkoon. Asia selviää käytössä ja kokeilemalla.

Laskutus

Voinko valita laskutusvälini?

Kyllä. Voit helposti muuttaa laskutusväliäsi omien sivujen kautta. Laskutus on mahdollista saada kuukausittain tai 3kk välein.

Voinko saada paperilaskun?

Voit saada paperilaskun mutta lisäämme tällöin laskulle viiden (5) euron laskutuslisän. Saat paperilaskun käyttöösi soittamalla asiakaspalveluumme numeroon 0800 30 60 60.

Voinko maksaa e-laskulla?

Kyllä, voit aktivoida e-laskun käyttöösi omassa verkkopankissasi.

Voinko saada korvausta, mikäli internet -yhteyteni ei toimi?

Vian johtuessa Bahnhofista tai yhteystyökumppaneistamme olet oikeutettu saamaan korvausta.

Korvauksen määrä riippuu palvelusi hinnasta ja siitä, kuinka kauan palvelusi on ollut toimimatta.

Saadaksesi apua korvauksiin liittyvissä asioissa voit soittaa meille numeroon 0800 30 60 60 tai kirjoittaa meille yhteydenottolomakkeen kautta.

Mitä teen, jos olen tehnyt virheellisen maksun?

Hyvitämme mahdollisen liikasuorituksen teille mahdollisimman pian.

Mikäli olet tehnyt virheellisen maksun voit soittaa meille numeroon 0800 30 60 60 tai kirjottaa meille yhteydenottolomakkeen kautta.

Miksi ensimmäisellä laskullani on suurempi summa?

Laskutamme palvelumme ennakkoon. Ensimmäinen laskusi muodostuu palvelusi aloituspäivästä seuraavan kuukauden loppuun. Tästä syystä ensimmäinen lasku on normaalia kuukausimaksua suurempi.

Laskultasi näet sitä koskevan laskutuskauden eriteltynä.

Mistä löydän palvelujani koskevat ehdot?

Löydät käyttöehtomme täältä.

Mitä teen, kun en ole saanut laskua sähköpostiini?

  • Tarkista meille rekisteröidyn sähköpostiosoitteesi kirjoitusasu ja oikeellisuus kirjautumalla omille sivuille.
  • Tarkista sähköpostisi roskapostikansio.
  • Lisää tarvittaessa ”@bahnhof.se”, ”@bahnhof.fi” ja ”@bahnhof.net” turvallisten lähettäjien luetteloon, jotta laskut tulevat jatkossa perille.

Ilmoittamasi sähköpostiosoitteen ollessa virheellinen, lähetämme laskun postitse. Tällöin laskulle voidaan lisätä laskutuslisä.

Miksi olen saanut maksumuistuksen, mutten alkuperäistä laskua?

Usein syynä voi olla, että sähköpostissasi on virustentorjunta tai roskapostisuodatin, mikä saattaa aiheuttaa ongelmia sähköpostilaskun toimittamisessa.

Laskumme toimitetaan sähköpostiin PDF-liitetiedostona, ja edellä mainitut suojaukset ovat erityisen herkkiä liitetyille tiedostoille. Muistutukset sen sijaan lähetetään ilman liitetiedostoa, jonka vuoksi ne läpäisevät suojaukset helpommin.

Mikäli ongelmat jatkuvat, otathan meihin yhteyttä.

Jätä yhteydenottopyyntö​

Support Dog

Avoinna ark. klo 09:00-18:00