Kundservice Privatkund

Behöver du hjälp med ditt bredband?

Search

Internet

Välj hastighet för att se en kom-igång-guide:

10-100 Mbit/s: För dig med enklare behov. Du surfar, mejlar, betalar räkningar och ser enstaka videor.

100-500 Mbit/s: Du strömmar ofta högupplöst film, tv, och musik, och vill spela onlinespel utan lagg.

500 Mbit/s-1 Gbit: Ni är flera i hushållet som delar uppkoppling och vill slippa långa laddningstider. Perfekt även för distansarbete och högupplösta videosamtal!

Ja, ring oss på 0800 30 60 60 så hjälper vi dig.

Ofta kan vi byta hastighet direkt, men för kunder i vissa nät kan det ta 1-5 dagar.

Prova först att starta om routern, det löser många vanliga problem:

  • Stäng av den (med På/Av-knappen)
  • Vänta i 20 sekunder
  • Starta den igen (med På-/Av-knappen)

Om det inte hjälper, skriv till oss genom kontaktformuläret nedan eller ring oss på 0800 30 60 60 så hjälper vi dig.

Du kan oftast flytta med din internettjänst till din nya adress.

Kontakta oss med formuläret nedan, eller ring oss på 0800 30 60 60, så hjälper vi dig!

Om din tjänst av tekniska skäl inte kan flyttas, så finns alltid möjligheten att överlåta din tjänst till den som flyttar in.

Vi fakturerar alltid våra tjänster i förskott. Den första fakturan sträcker sig från och med dagen dina tjänster startade till och med sista datumet på nästa månad. Det här gör att första fakturan ofta är på ett högre belopp.

På fakturan står det exakt vilka datum som den gäller för.

En IP-adress är ett unikt nummer som identifierar enheter på internet (t ex din router).

Det finns två typer av IP-adresser: ”IPv4” har varit i bruk längst på internet och de ersätts nu gradvis över hela internet av det nyare ”IPv6”.

En IPv4-adress kan se ut så här: 100.64.123.45.

Du behöver oftast inte tänka på vilket eller vilken typ av IP-nummer du har.

En publik IP-adress är en IP-adress som kan nås från hela internet. Du kan behöva en sådan om du har enheter som du vill kunna nå utifrån, till exempel om du har en webbkamera hemma som du vill komma åt från din mobil när du är ute.

Publika IP-adresser börjar aldrig med ”100”, utan kan istället se ut så här: 213.80.98.5.

En publik IP-adress är en IP-adress som kan nås från hela internet. Du kan behöva en sådan om du har enheter som du vill kunna nå utifrån, till exempel om du har en webbkamera hemma som du vill komma åt från din mobil när du är ute. Du behöver aldrig ha en publik IP-adress om du har en IPv6-adress.

Publika IP-adresser börjar aldrig med ”100”, utan kan istället se ut så här: 213.80.98.5.

Du kan beställa en publik IP-adress här.

Här kan du läsa mer om publika IP-adresser.

Om du ska flytta så kan du oftast överlåta din internet-tjänst till den som flyttar in.

Personen som ska ta över tjänsten måste vara minst 18 år, och samtycka till att vi gör en kreditupplysning. Det får inte finnas några anmärkningar på kreditupplysningen.

Att överlåta tjänsten kostar 25 € för den som tar över tjänsten.

När du överlåter tjänsten så överlåts även alla tilläggstjänster.

Här kan du göra en förfrågan om överlåtelse

WiFi

Vi levererar internet via fiber hem till din tjänstefördelare (fiberbox eller CPE) och därifrån kan du ansluta till exempel en dator med en nätverkskabel.

Vill du ansluta fler enheter så behöver du ha en router. Med hjälp av routern så får du WiFi som du kan ansluta till trådlöst, och du kan dessutom koppla in fler enheter (till exempel en tv eller en spelkonsol) direkt med kabel.

Vi säljer en kraftfull router som klarar hastigheter upp till 1 Gbit/s med stöd för WiFi via 2,4 Ghz och 5 Ghz. Den kostar 99 euro eller 9 euro/mån i 12 månader. För att beställa kan du skriva till oss genom formuläret nedan eller ringa oss på 0800 30 60 60.

Vi har inget krav på att du ska ha en router från oss utan det enda som krävs är en router med stöd för internet via fiber som inte är låst till någon annan leverantör.

Fördelen med att ha en router från oss är att du har allt samlat på en plats – skulle du uppleva problem med ditt internet så kan vi hjälpa dig med både din internettjänst och din router.

För att få ut maximalt av sin router och kunna surfa så snabbt det går och med så stor räckvidd som möjligt så är det viktigt att se över placeringen.Här kommer några tips:

  • Mitt i huset/lägenheten, eller nära där du surfar mest
  • Fritt stående utan saker, möbler och väggar runt omkring
  • Högt upp, gärna på ett bord eller i en hylla


Utöver placeringen av routern så finns andra faktorer som kan påverka räckvidden och hastigheten på ditt WiFi.

  • Elektronisk utrustning, till exempel vitvaror, trådlösa högtalare, TV-apparater
  • Bor du i ett lägenhetshus kan grannarnas routrar göra så att ditt WiFi försämras


OBS!
Om du bor stort (eller om routern är undangömd) så är det möjligt att en enda router inte ger tillräcklig signal överallt. Du kan då behöva komplettera med ytterligare enheter för bättre täckning.

I vissa hus är fibern installerad på ett ställe där man inte brukar använda sitt internet, till exempel i källaren. Då kan man behöva köpa en längre nätverkskabel för att kunna ställa routern på ett mer passande ställe.

Om man bor stort eller har tjocka väggar kan man behöva mer än en router för att få WiFi överallt.

Repeater

En repeater (även kallat extender) är en enhet som förlänger WiFi-signalen för att den ska räcka över en större yta. Den här enheten tar emot en trådlös signal via wifi och repeterar den sedan vidare för att du ska få större räckvidd på ditt wifi. Repeaters är väldigt enkla att använda men eftersom de repeterar trådlösa signaler så kan man tappa mycket hastighet.

Mesh

Ett meshnätverk eller en router med flera accesspunkter är ett annat sätt att utöka räckvidden på ditt wifi. Skillnaden mot en repeater är att accesspunkterna är kopplade med nätverkskabel till din router och sänder ut WiFi-signaler där de är placerade. På så sätt får du större räckvidd på ditt WiFi och eftersom accesspunkterna är direktkopplade med en kabel så får du inte samma hastighetstapp som du kan få med en repeater.

De flesta routrar som finns på marknaden idag sänder ut wifi via två olika frekvensband – 2.4 Ghz och 5 Ghz. När du ansluter till ditt WiFi så framgår det vanligtvis i slutet på namnet om du ansluter till 2.4 eller 5. Står det ingen siffra så är det vanligtvis frekvensband 2.4 som du ansluter till.

Många olika faktorer spelar in när det kommer till frekvensband så därför behöver du testa dig fram till vad som fungerar bäst för de behov du har och beroende på hur du bor. För att förenkla det kan man säga att fördelen med 5 GHz är att den har kapacitet för högre hastigheter, medan fördelen med 2.4 GHz är att den har större räckvidd.

Om du har smarta enheter hemma som du styr med hjälp av en mobiltelefon eller surfplatta så behöver de här enheterna vara anslutna till samma WiFi.

När du är ansluten via WiFi så kommer antalet enheter som är uppkopplade samtidigt spela roll. Är ni många som surfar samtidigt så kan det påverka räckvidd och hastighet.

Hur många enheter som kan vara anslutna samtidigt är omöjligt att säga – du får helt enkelt testa dig fram.

Betalning & faktura

Ja, det kan du enkelt ändra på Mina sidor. Du kan välja att få dem månadsvis eller kvartalsvis.

Just nu kan du bara få din faktura med e-post. Du betalar enkelt din faktura med betalkort eller IBAN.

E-faktura och andra betalningsalternativ kommer så snart som möjligt.

Om felet orsakats av Bahnhof eller någon av våra samarbetspartners så har du som kund i vissa fall rätt till ersättning.

Hur mycket du har rätt till varierar beroende på priset på din tjänst och hur lång tid det inte har fungerat.

Kontakta oss på 0800 30 60 60 för att få hjälp.

Det ska vi rätta till så fort som möjligt.

Om du gjort en felaktig betalning kan du ringa till oss på 0800 30 60 60, eller skriva till oss genom kontaktformuläret nedan så hjälper vi dig.

Vi fakturerar alltid våra tjänster i förskott. Den första fakturan sträcker sig från och med dagen dina tjänster startade till och med sista datumet på nästa månad. Det här gör att första fakturan ofta är på ett större belopp.

På fakturan så står det exakt vilka datum som gäller.

  • Kontrollera på Mina sidor att du ska få fakturor med e-post.
  • Kontrollera också att den e-postadress som du har registrerat stämmer.
  • Se efter i ditt e-postprogram om mailet med fakturan har råkat hamna i mappen för spam/skräp.
  • Lägg till “@bahnhof.se”, ”@bahnhof.fi” och “@bahnhof.net” till listan över säkra mailadresser i ditt e-postprogram, för att vara säker på att framtida fakturor kommer fram.


Om vi skickar mail med faktura till dig och det studsar för att din e-postadress är felaktig, så kan vi skicka fakturan via brev och en faktureringsavgift kan tillkomma.

Ofta beror det på att det finns ett antivirus eller spamskydd i ditt e-postprogram, och då har mailet med fakturan fastnat där.

Våra fakturor mailas som bifogat dokument (PDF) och sådana skydd är extra känsliga för bifogade dokument. Våra påminnelser mailas däremot i ett enkelt mail utan bifogad fil och de kommer därför förbi skyddet.

Kontakta vår kundservice om problemet kvarstår.

Skriv till oss!

Eller ring oss på

Vardagar 09:00-18:00